Domácí polotvrdý sýr z tvarohu (bez syřidla)

25. května 2013

Tak jsem si myslela, že mě to mine. .....že sýry zkrátka dělat nebudu. Ne, že bych nechtěla, ale že nemáme vlastní krávu popř. kozu nebo ovci. Ale tenhle recept jsem zkrátka musela zkusit :-) Vidina toho, že k tomu nepotřebuji syřidlo nebo jiné nezbytnosti, byla lákavá. Tak jsem čekala na příležitost, kdy budu mít k dispozici domácí mléko. Sýr jsem zatím vyzkoušela jen z poloviční dávky. Tvaroh jsem použila plnotučný v alobalu. Po prvním natavení tvarohu jsem si myslela, že to půjde slepicím. Ale nevzdala jsem to a kupodivu se mi to podařilo dotáhnout do zdárného výsledku. Možná se konzistence trochu liší, ale beru v úvahu, že kupovaný tvaroh není to pravé. Navíc, další chyba byla, že mléko jsem dala ihned shora, kde bylo druhý den už hodně smetany. O tom, jak je tento sýr asi tučný, raději nepřemýšlím :-) Výsledkem tedy bylo 350 g sýru, polotvrdé konzistence.

Podrobný postup najdete tady nebo tady. (Potřebné rady můžete najít i v komentářích).

Cenový přehled tohoto domácího sýru:
2 ks plnotučný tvaroh                       32,- Kč
0,5 l domácí plnotučné mléko           10,- Kč
sůl, 2 lžíce zeleniny, el.energie     cca 6,- Kč
--------------------------------------------------------------
celkem 350 g sýru                          48,- Kč = 137,- Kč/kg

Myslím, že výtěžnost by mohla být i vyšší.
Určitě přijdou další zkoušky, takže časem přidám i nějaké kombinace surovin.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Recept
1 kg tvarohu (ideálně domácího, ale ne ve vaničce), 1 l plnotučného mléka (čerstvé - domácí nebo z mlékomatu), 1 lžíce másla, 1 lžička jedlé sody, sůl, dle fantazie koření nebo vařená zelenina

1. Tvaroh dejte do hrnce a zalijte mlékem. Postupně zahřívejte a přiveďte k varu. Tvaroh by se měl lehce natavit a měla by se oddělit syrovátka. (V případě mého kupovaného tvarohu v alobalu, nebylo moc natavení zřejmé, jako je vidět na videu Kláry z kopce, která má vlastní tvaroh).
2. Odstavte a dejte přecedit přes jemné síto nebo plátno. Syrovátku uschovejte. Připravte si formu na výsledný sýr.
3. Do hrnce dejte máslo, na něj tvaroh a přímo na tvaroh nasypte sodu. Míchejte a zahřívejte, sýr se začne postupně natavovat. Přidejte sůl popř. další koření dle chuti. Míchejte tak dlouho, až se roztaví všechny hrudky, výsledný sýr má být hladký. Případnou zeleninu přimíchejte až nakonec.
4. Hotový sýr ihned přendejte do připravené formy.


Dobrou chuť!

No a jak to tak vidím, tak zřejmě se časem pustím i do jiných jednoduchých sýrů. A důvod je prostý. Tedy ono jich je víc. Jeden je ten, že bych chtěla znát postupy a vyzkoušet si je. Druhý, že to co nám někteří výrobci sýrů poslední dobou podsouvají jako sýry, je děs.

1 komentářů:

Jitka 3. února 2014 v 15:25  

Jsem moc ráda, že se nakonec povedlo :) Když budete mít náladu, vyzkoušejte i další variace na tento sýr. U sebe na blogu mám další dvě verze http://jitkazajickova.blogspot.cz/2013/02/polotvrdy-domaci-syr-z-tvarohu.html

Okomentovat

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP