Čtení č. 13 aneb mohlo by Vás zajímat

31. července 2012

Domácí chléb
Další chlebový pokus dopadl téměř stejně jako ten předchozí :-), nicméně mi poskytl další zkušenost.
Musela jsem založit nový kvásek. Bylo však příliš velké teplo, a třetí den bylo vidět, jak se začala mouka a voda oddělovat. Přimíchala jsem trochu mouky a vody, a počkala, až kvásek začne zase probublávat a stoupat. Vyšlo mi to přesně jak jsem chtěla, do večerních hodin.
Zhruba ve 20 hod. jsem tedy zadělala těsto s tím, že bude kynout přes noc při pokojové teplotě. Ráno jsem bohužel zjistila, že se těsto téměř nijak nepohlo. Rohodla jsem se ho ještě pár hodin nechat jak je. V odpoledních hodinách už jsem se na to nevydržela koukat a dala ho kynout do trouby. Do večera se těsto trochu zvedlo, ale ne tolik, kolik jsem si představovala. Upřesňuji, že zatím stále peču jen žitno-pšeničný chléb (60 % žitná mouka celozrnná jemně mletá, 40 % hladká pšeničná mouka). Dočetla jsem se, že žitná mouka je celkem prevít, a tak pečení s ní není jednoduché.
Zhruba ve 21 h. jsem přimíchala pšeničnou mouku a dala opět kynout do trouby. Po několika hodinách se mi zdálo, že se těsto moc nezvedá. Zvažovala jsem jestli upéct chleba pro slepice nebo ještě počkat. Rozhodla jsem se počkat a ejhle, těsto ještě krásně nakynulo. Měla jsem radost, ale jen do chvíle, než jsem ho vyklopila na plech :-) Těsto se rozlezlo ještě více než naposledy, přitom jsem ho udělala celkem tužší. A opět jsem udělala stejnou chybu, těsto jsem vyklopila dříve než byla rozpálená trouba. Možná že jinak by se nestihlo tolik rozlézt do stran. Tak snad příště už to nezapomenu :-) Ještě mám v plánu někde pročíst rady a diskuze, jestli třeba těsto nebylo moc překynuté a nezačalo řídnout. Netuším jestli je to možné či ne.

Pečení chleba nedopadlo až tak zle (oproti úplně prvnímu pokusu :-), bohužel z toho však byla opět noční směna, a prozatím drží rekord v počtu 31 hod.!
Takže tudy cesta také nevede :-) Napříště bude další test, zkusím zadělat těsto už v odpoledních hodinách a ponechat ho opět svému osudu.

A ke tvaru chleba, mohla bych použít formu a nemusela řešit rozlití těsta, ale prozatím se mi to zdá zbabělé, chtěla bych umět klasický bochník. Tak uvidíme do kolikátého pokusu pro tu formu nesáhnu :-))

Divizna
V posledním příspěvku se můžete dočíst o léčivých účincích divizny. Kromě sbírání květů a jejich sušení do čaje, je též možné připravit sirup z divizny. O přípravě sirupu se můžete dočíst např.dole v komentářích v Herbáři Wendys nebo ZDE.
Květy divizny se rozvíjejí postupně, takže ji sušíme po troškách (spolu s měsíčkem). U nás kolem chalupy divizna nebyla, jen u vzdálenějších sousedů, a tak babička přinesla mladé rostliny z Liberce-Harcova od tety. Uvidíme jak se nám podaří uchovat semena pokud nedojde k samovýsevu.


Kycol
U nás v rodině vznikl dohad, čemu že se to říká kycol. Ve zdejším kraji je to tedy správně starček Fuchsův, jinde se však dočtete, že kycol říkají zlatobýlu obecnému.
Kycol (starček) se narozdíl od zlatobýlu používá pouze zevně, a to na špatně hojící se rány.

Pokud najdete nějakou rostlinu a rádi byste věděli o jakou přesně jde, k určení můžete použít např. jeden z těchto klíčů: http://www.botanickafotogalerie.cz/, herbar.cz, colee-rostliny.ic.c.

Houby
Rostou..... ale zatím jsou daleko od sebe :-)


Rybíz
Letos bylo na pořadu opět víno a marmeláda.
Poprvé jsem do marmelády dala místo kys. citronové pouze šťávu z citronů. Letos už na další experimenty nezbyl čas, a tak bych příště chtěla zkusit ještě vyměnit želírovací prostředek za agar.
Loňské rybízové víno se nám nepovedlo. Netušíme proč, ale poprvé jsme ho nechali kvasit doma a ne na chalupě. Možná těch faktorů může být i víc.
Takže letos jsme kvůli počasí připravili víno doma a převážíme ho kvasit zpět na chalupu.

0 komentářů:

Okomentovat

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP