Čtení č. 10 aneb mohlo by Vás zajímat

9. července 2012

Toto čtení jsem založila více méně proto, abych měla kam zařadit nezařaditelné příspěvky. Pokud novému příspěvku nepřidám nějaký štítek, v levém menu pak tento příspěvěk nenajdete a zkrátka zapadne. Museli byste hledat jedině v archivu.
A tak dnes přidávám nějaké fotky, zajímavosti, komentáře a zamyšlení z minulého týdne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Při poslední bedýnce jsem na poli v Klokočí ulovila nějaké fotky. Nebyl moc čas, tak jen pro ukázku jak to tam nyní v jedné části vypadá.


-------
Pak vám chci ukázat jak se pěstuje tymián, když se to umí a neumí :-)
Vlevo je tymián vypěstovaný mým tatínkem, který to umí, a vpravo je tymián, který jsem vypěstovala já.
Nasela jsem ho přibližně stejně, ale za našich podmínek z něj byly velmi dlouho neuvěřitelně táhnoucí se nítěnky, velmi náchylné na přelití. Tak jak byl, jsem ho přesadila do většího květináče, a konečně dala na balkón. Krásně dorostl, ale je z něj tymián převislý :-)


Na chalupě sklízíme z našeho minipolíčka hrášek......rovnou do pusy :-)
Naseli jsme dva druhy - ranný a cukrový. Ranný už má celkem velké lusky, cukrový je zatím menší, ale dá se jíst úplně celý.


Nedaleko od chalupy se mi podařilo objevit velké naleziště mateřídoušky a také třezalky skvrnité (zapomněla jsem vyfotit).


Pro určování rostlin doporučuji Herbář Wendys 

-----
V neděli nám na stole přistál od chalupové sousedky Vatikánský chléb štěstí, a tak tu na stole "pěstuji" chléb :-) Kdysi před lety ho dostala mamka, ale nepamatuji se jak to chutnalo a tak to zkusím.
-----
Nepřetržitě sušíme bylinky. Nasušenou máme: prvosenku, meduňku, mátu, kopřivu, břízu, heřmánek, bez černý, jahodník, maliník, ostružiník, lípu, řebříček a přesličku.  
Dále průběžně sušíme: diviznu, měsíček, hluchavku bílou, sedmikrásku, tymián, ...
-----
A jedno takové zamyšlení....
....přemýšlím jak začít...
Zkrátka, při cestě na chalupu se kochám okolní krajinou, vesnickými domečky, a při tom přemýšlím co je potřeba na chalupě udělat, o receptech, bedýnkách, farmách a životním stylu vůbec. Farmaření se stává "populární", média toho též hojně využívají, různě na internetu se dočtete co kdo chová za zvířata, co právě pěstuje, vaří......
Když ale projíždíte vesnicemi, zjistíte, že farmář je tam vlastně téměř každý druhý. Většina obyvatel má zahrádku se zeleninou a nějaké ty slepice a králíky, jiní mají celá stáda koz, koní nebo ovcí, jiní zase včely nebo ovocný sad. Na vesnicích tenhle styl života nezanikl. Pro obyvatele vesnic je to běžné, pro obyvatele velkých měst už exotika :-)
Děti, vyrůstající pouze ve městě, jsou ochuzeni o spoustu zážitků a domácí zvířata znají převážně jen z knížek. A tak jsme moc rádi prozatím alespoň za chalupu. Děti jsou tam šťastné. Chodíme si hladit králíky, kočky, krmíme slepice, vídáme ovce, kozy, krávy, koně, oslíka; pozorujeme žáby, hady, volavky, káňata aj.
V letních slunečných dnech sledujeme jak kolem projíždí sem a tam moderní traktory jako je JohnDeere, Lamborghini, New Holland, pokaždé s jinými nástavci a suší seno....
Přesto, že máme k venkovskému životu celkem blízko, rádi se chodíme koukat a kochat nejen fotografiemi na různé stránky farem. Myslím, že je moc fajn, že alespoň prostřednictvím těchto webů je možné nahlédnout do jiného než městského života, byť tento styl může být pro mnohé samozřejmý.

4 komentářů:

Unknown 10. července 2012 v 9:11  

Moc hezký článek ;-) Mně se zatím daří v květináčcích za oknem pěstovat bazalku a pažitku. Mátu jsem včera skoro celou otrhala do domácí limonády. A petrželka nevydržela vedra a lijáky, kdy jsme byli na dovolené.

Lenka 10. července 2012 v 23:22  

Bazalku jsem nasela na chalupě do bylinkové zahrádky a pár lístků už vylezlo. Pažitka a petrželka prý nemají rádi slunce, tak tady petrželku schovávám na balkóně ve stínu. A ta domácí limonáda z máty mě celkem zajímá ;-) Nechcete nám poslat recept? :-)

Unknown 11. července 2012 v 10:42  

Inspirovala jsem se tady http://www.gastronaut.cz/clanky-recepty/domaci-zazvorova-limonada-3721.html , jen množství jsem upravila podle toho, kolik jsem měla k dispozici (asi 45 g zázvoru, 2 citrony, hrst máty, 1,5 l neperlivé vody, místo cukru jsem dala med).

Lenka 11. července 2012 v 15:04  

Ten recept vypadá moc dobře, to vyzkoušíme. Díky za odkaz.
Jinak pokud byste chtěla něco podobného ještě někdy testovat, můžu zajistit větší množství konkrétní bylinky (zeleniny). To platí pro všechny, ale mám na oplátku požadavek, že nám pošlete fotku a recept nebo odkaz na recept :-)

Okomentovat

  © Blogger template The Professional Template II by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP